Formålet med denne instruks er at forebygge smittespredning via hjælpemidler.
Formålet er desuden, at sikre ensartet arbejdsrutiner for rengøring af hjælpemidler der anvendes på Amager og Hvidovre Hospital.
Instruksen omfatter arbejdsgange ved og principper for udførelse af rengøring af hjælpemidler.
Denne instruks er gældende for sundhedspersonale og rengøringspersonale, der håndterer hjælpemidler på Amager og Hvidovre Hospital.
Hjælpemiddel: Ethvert produkt (herunder genstande, udstyr, redskaber, teknologi og software) - specielt produceret eller almindeligt tilgængeligt, som forhindrer, kompenserer, kontrollerer, letter eller neutraliserer funktionsnedsættelser, aktivitetsbegrænsninger og/eller deltagelsesbegrænsninger.
Rengøring: Proces, der fjerner støv, smuds og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering.
Forpræpareret engangsklud: Klud, som er imprægneret med rengøringsmiddel og klar til brug.
Alle hjælpemidler skal rengøres efter brug/mellem hver patient.
Hjælpemidler der er udlånt fast til afdelingerne (grundpakker), rengøres dagligt på afdelingerne af rengøringspersonalet med universalrengøring eller med for præpareret engangsklud.
Hvidovre Hospital
Udlånte hjælpemidlerne som skal leveres tilbage til Hjælpemiddelcentret efter endt brug, bringes af portør til uren kælder i Center 3, udlånserklæringer/mærkater m.m. fjernes herefter, hvor de derefter rengøres enten manuelt eller maskinelt inden de afhentes af Hjælpemiddelcentret.
Inden manuel rengøring, fjerner rengøringsfirmaet udlånserklæringer/mærkater m.m. såfremt disse stadigvæk sidder på hjælpemidlerne. Hjælpemidlerne rengøres herefter med universalrengøringsmiddel og børste eller klud.
STAR puder - Anbefales der mauelt vask:
(Hvis du ikke kan komme ordentlig til mellem cellerne, så luk mere luft ud af puden og luk herefter ventilen).
ROHO puder - Anbefales der mauelt vask:
Standard siddepude (skumpude) - Mauelt vask:
Amager Hospital
Udlånte hjælpemidler som skal leveres til Hjælpemiddellageret efter endt brug, bringes af portør til uren afdeling i Sengeredningen. Her rengøres de manuelt, inden de sættes på lager af portørfunktionen.
Ved manuel rengøring af hjælpemidler rengøres med universalrengøringsmiddel og børste og/eller klud. Hjælpemidlerne tørres grundigt efter endt rengøring.
Der foretages stikprøvekontrol på rengøringskvaliteten 4 gange årligt.
Kontrollen foretages af Rengøringssupport.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen.
Afdelingsledelsen er ansvarlig for at instruksen efterleves
Rengøringspersonalet har ansvar for dagligt at rengøre hjælpemidlerne på afdelingerne
Ligeledes er det rengøringspersonalet som rengør hjælpemidlerne i Sengeredningen
Portørcentralen har ansvar for at de urene hjælpemidler bringes til uren sengekælder
Tilbage til top
HMI.dk
SSI.dk
Dansk Standard: INSTA 800:2000.
"Nationale Infektionshygiejniske retningsliner for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler" (NIR) (Amager Hospital)
Regional vejledning: Håndhygiejne og brug af handsker
DDKM