Senior på Amager og Hvidovre Hospital

 

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle ansatte på Amager og Hvidovre Hospital.

 

Tilbage til top


Definitioner

Seniorsamtale: Formålet med en seniorsamtale er i god tid at sætte fokus på den ansattes ønsker og forventninger til arbejdslivet. Ønsker og/eller behov for en seniorordning kan derfor tages op i forbindelse med en seniorsamtale. Seniorsamtalen er et tilbud, som den ansatte kan benytte sig af.

Seniorordning: De regionale rammeaftaler om seniorpolitik giver mulighed for, at den ansatte kan indgå en aftale om en seniorordning med sin leder, hvis forholdene på arbejdsstedet tillader det.

Seniorbonus: Afhængig af faggruppen er ansatte på Amager og Hvidovre Hospital berettiget til seniorbonus efter det fyldte hhv. 58. og 60. år. Læs mere om seniorbonus på intranettet.

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Seniorpolitiske holdninger

Amager og Hvidovre Hospital ønsker med denne instruks at fokusere på og nuancere, hvordan arbejdslivet kan udfolde sig i senior årene.

Det er en kendsgerning, at tilbagetrækningsalderen er ændret, og at vi skal blive længere på arbejdsmarkedet. Amager og Hvidovre Hospital vil gerne have seniorer til at blive, da deres deres viden og erfaring værdsættes.

På Amager og Hvidovre Hospital ønsker ledere og medarbejdere en åben dialog om de muligheder, der er for den del af de ansatte. Den enkelte gør sig sandsynligvis overvejelser om, både hvor længe vedkommende vil arbejde og hvordan. Det er meget individuelt, hvornår den enkelte betragter sig som senior, og det er også meget individuelt, hvad der kan få den enkelte til at blive, og det er vigtigt at respektere. Der kan således være behov for en snak om tilpasning af opgaver og arbejdstid, og det er en vigtig dialog at tage med nærmeste leder, når behovet opstår. Amager og Hvidovre Hospital understreger muligheden for og vigtigheden af fortsat kompetenceudvikling hele arbejdslivet.

På Amager og Hvidovre Hospital er vi opmærksomme på, at seniorer ofte er i besiddelse af solid menneskelig og faglig erfaring, og i afdelingerne bør disse kvaliteter bruges til at støtte, uddanne og udvikle den yngre medarbejderskare. Hvis seniorernes kompetencer anvendes i denne sammenhæng og mødes med anerkendelse, vil det betyde, at vigtig viden kan videregives til gavn for kerneopgaven.

 

Seniorsamtale

Et ønske om en seniorordning (se nedenfor) eller et ønske om ændrede arbejdsfunktioner/vagtplanlægning kan f.eks. drøftes med nærmeste leder i forbindelse med en seniorsamtale. I forhold til ønsker om sidstnævnte udarbejdes ikke en egentlig aftale, men det er hensigtsmæssigt, at det aftalte nedskrives i et referat/notat og gemmes i den ansattes personalesag.

 

Inspiration til seniorsamtalen

Det vil være meget forskelligt for de enkelte afdelinger og faggrupper, hvilke muligheder der er for ændrede arbejdsfunktioner og vagtplanlægning. Det følgende er et bud på muligheder, der kan drøftes:

 

Seniorordning

De regionale rammeaftaler om seniorpolitik giver mulighed for, at den ansatte kan indgå en aftale om en seniorordning med sin leder, hvis forholdene på arbejdsstedet tillader det. En seniorordning kan f.eks. være, at den ansatte overgår til en seniorstilling med ændrede arbejdsfunktioner, eller hvor arbejdstiden nedsættes med tilsvarende lønnedgang, men med besvarelse af hidtidige pensionsrettigheder.

En bevarelse af pensionsrettighederne betyder, at den ansatte bevarer pensionsindbetalingen svarende til vedkommendes oprindelige ugentlige timetal. Ønskes en sådan aftale, skal den ansatte rette henvendelse til sin nærmeste leder. Såfremt ønsket kan imødekommes, skal den ansatte skrive en ansøgning om seniorordning med nedgang i tid og bevarelse af pension. Ansøgningen påført leders godkendelse sendes herefter til HR-Personale, som udarbejder en aftale, som underskrives af den ansatte og vedkommendes faglige organisation.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen har ansvar for, at instruksen drøftes i LMU med henblik på at implementere instruksen i afdelingen.

Den ansatte har ansvar for, i så god tid som muligt, at overveje ønsker til en seniorstilling og bringe disse ønsker videre til sin leder ved en seniorsamtale. Ligeledes har den ansatte medansvar for at tage initiativer til egen udvikling.

HR-Personale har ansvar for at udarbejde aftaler i henhold til rammeaftalen om seniorordninger samt vejlede ledere og medarbejdere.

VMU har ansvar for, at instruksen vedligeholdes og revideres hvert 2. år.

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Rammeaftale om seniorpolitik

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

Ingen

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top