Målgrupper og anvendelsesområde
Bioanalytikere, der varetager funktionerne i simpel, kompleks og biokompleks udskæring samt læger der varetager udskæring af komplekse præparater.
Tilbage til top
Definitioner
Simpel udskæring: Udskæring og pakning som rutinemæssigt kan foretages af bioanalytikere.
Kompleks udskæring: Udskæring af præparater med lægedeltagelse.
Biokompleks udskæring: Udskæring som varetages af bioanalytikere med særligt ekstra kursus i udskæring af udvalgte komplekse præparater.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Ved Simpel udskæring antages computerplads, tastatur og mus som rent område, således betragtes også prøverne der kommer i racks fra Modtagelsen.
Hver eftermiddag efter endt arbejde (eller når det vurderes at udskæringspladsen ikke længere skal bruges) foretages daglig oprydning og rengøring.
For læger gælder det at efter endt udskæring fjernes knive fra knivholder og skalpel og de lægges i den gule beholder. Skærebræt og utensilier rengøres for vævsrester og blodigt materiale, hertil anvendes kloramin og blå wetwipes.
Den første mandag i måneden er der månedlig rengøring - dette udføres når det passer bedst ind i dagens forløb.
Der skal under oprydningen og rengøringen bæres handsker efter gældende regler.
Der afkrydses på skema for udført rengøring (se bilag).
Daglig oprydning og rengøring:
Udskæringspladserne:
- I kompleks udskæring aftørres stativer til prøver med en blå WetWipe inden de sættes tilbage i modtagelsen, da de går fra urent til rent område.
- Skærebræt og utensilier vaskes først med Kloramin og ethanol 70% fra sprøjteflasker og aftørres derefter med blå WetWipes og sættes på rullebordet til opvasken.
- Bord 1 & 2 (simpel udskæring) lukkes først endeligt ned lidt før kl 18:00. Dette gøres af bioanalytikerne i vagt (lukkevagt A), der også kører rullebordet med opvask ud.
- Vaske og riste skylles af med vand og børste. Alle unødvendige tomme flasker og dunke fjernes fra stinkskabet.
- Stinkskab, glaslåge, computer, tastatur og mus tørres af med blå WetWipes efterfulgt af en ren serviet.
- Fyld op med net, gel og puder til paraform, klude, skalpel- og knivsblade, kapsler og servietter.
- Affaldsposen skiftes og kommes i en gul sæk til klinisk risikoaffald mærket med dags dato og bioanalytikernes initialer.
- Den gule affaldspose sættes ud i skabet på gangen, på den pågældende dags hylde. Sække der er mere en uge gamle, flyttes over i skabet mærket ”klinisk risikoaffald” ude på den store gang.
- Formalinkar tømmes , skylles i vand og afdrypper i vasken til næste morgen. Mandag morgen sættes tømte, skyllede kar til vask.
- Luk for vandet på begge haner i hjørnet af stinkskabet.
- Computer og lyset i stinkskabet slukkes.
Månedlig oprydning og rengøring (Første mandag eftermiddag hver i måned): Skema - oprydning og rengøring udskæring 2021.docx
Gældende for både simpel- og kompleksudskæring:
- Formalin og ethanolsprøjteflasker tømmes i kemikalieafløbet, kloraminsprøjteflasker tømmes i affaldsdunk til kloraminaffald, og eddikesyresprøjteflasker tømmes i affaldsdunken mrk. ”Eddikesyre / Oxalsyre” (denne findes i farvelab.) og de tomme flasker smides ud i en affaldspose til klinisk risikoaffald. Flasken med hæmatoxylin smides også ud.
- Alt inventar fjernes fra stinkskabet.
- Evt. rist fjernes fra vask, og der lægges hvide klude ned i bunden af vasken.
- Bord, vask, riste og brusehoved afkalkes med Sumacalc, som skrubbes med børste. Der hældes lidt Sumacalc over de hvide klude i bunden af vasken. Dette skal virke i 5-10 minutter (ved håndtering af Sumacalc skal der benyttes handsker og skåneærmer).
- De hvide klude smides ud i en affaldspose, og ses der stadig hvide afkalkninger kan disse skrubbes væk med børste.
- Bord, vask, riste og brusehoved rengøres med vand.
- Bord og vask rengøres med universalrengøringsmiddel, der skrubbes med børste, og herefter skylles rent for al rengøringsmiddel og eventuelle rester af Sumacalc.
- Der tørres af med ren serviet, og renses efter med ethanol / blå wet wipes.
- De blå bægre til skriveredskaber, skiftes til nye.
- Nye sprøjteflasker fyldes med hhv. formalin, ethanol 70%, kloramin (samt eddikesyre for kompleks) og der påsættes pågældende etikker (mærkater og etiketter findes i mappen ved bord 1 i simpel udskæring). Der laves en ny flaske til hæmatoxylin.
- Kassen til paraformnet, scanner, tastatur samt mus aftørres med ethanol / blå wet wipes.
- Glaslåge rengøres med ethanol / blå wetwipes og tørres efter med tør serviet.
- Al inventar sættes tilbage i stinkskabet.
- Stole aftørres med blå wetwipes.
- Der sættes initialer på rengøringsskemaet for enden af stinkskabet.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Fagkoordinator og superbruger har ansvar for at rette instruksen
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Personlige værnemidler, adgang til
Handsker, brug af
Biologisk materiale, håndtering, opbevaring og bortskaffelse
Kemikalier, håndtering, opbevaring og bortskaffelse
Tilbage til top