At sikre at aftalen om det lægefaglige behandlingsansvar ved udskrivelse af COVID-19 positive patienter til kommunale akutpladser, særlige COVID-afsnit, plejehjem og botilbud, hvor der er risiko for smittespredning til andre sårbare grupper følges.
Vejledningen opdateres løbende i VIP.
Interne arbejdsgange vedr. ny aftale om det lægefaglige behandlingsansvar ved udskrivelse af COVID-19 positive patienter til kommunale akutpladser, særlige COVID-afsnit, plejehjem og botilbud, hvor der er risiko for smittespredning til andre sårbare grupper.
I dette notat beskrives Amager og Hvidovre Hospitals arbejdsgange om udskrivelse af COVID-19 patienter, der er omfattet af nedenstående:
Samarbejdet omhandler hospitalernes behandlingsansvar for patienter udskrevet fra hospitalerne med COVID-19 til kommunale akutpladser, særlige COVID-afsnit, plejehjem og botilbud, hvor der er risiko for smittespredning til andre sårbare grupper.
Hospitalet udskriver patienter omfattet af ovenstående aftale, når de ikke længere har behov for hospitalsbehandling, men beholder det lægefaglige behandlingsansvar for disse patienter i 72 timer efter udskrivelsen.
Hvis patienten efter 72 timer ikke er symptomfri for COVID-19 kan behandlingsansvaret forlænges efter aftale med lægen, indtil patienten har været symptomfri i 48 timer.
På Amager og Hvidovre Hospital er det udskrivende afdeling, der beholder det lægefaglige behandlingsansvar på udskrevne patienter.
Der arbejdes fortsat ud fra Kommunikationsaftalen ift. forløb under og over 48 timer.
Særligt for forløb over 48 timer gælder:
Planlægning af udskrivelsen kan uændret foregå i samarbejde med de kommunale visitatorer/udskrivningskoordinatorer. Kommunen har uændret visitationsret.
Udskrivende læges ansvar
Når patienten udskrives, sender udskrivende læge, som vanligt, en epikrise til patientens praktiserende læge. I epikrisen tilføjes Smartphrase: .ahhbehandlingsansvarcovid19
Samordningskonsulenterne understøtter afsnittene i udskrivelser i henhold til aftalen.
Kommunen har ansvaret for at kontakte den behandlingsansvarlige læge ved behov. Behandlingsansvaret afsluttes automatisk efter 72 timer, medmindre kommunen aftaler andet med den behandlingsansvarlig læge.
Hvis borgeren befinder sig på en kommunal akutplads, særlig COVID-afsnit, plejehjem eller bosted, hvor der ikke er kompetencer svarende til kommunens akutteam, skal akutteamets sygeplejerske kunne tilkaldes. En sygeplejerske med akutkompetencer eller tilsvarende kliniske kompetencer, kan ved behov kontakte den behandlingsansvarlige læge.
Inden der tages kontakt til den behandlingsansvarlige læge, forventes det, at den kommunale sygeplejerske har vurderet borgeren og indhentet alle relevante oplysninger, fx ved at måle borgerens vitale parametre (ABCDE-princippet).
Mens borgeren opholder sig på en kommunal akutplads, særlig COVID-afsnit, plejehjem eller bosted har den behandlingsansvarlige læge det samlede ansvar for borgerens behandling.
Ved kontakt fra kommunen vurderer den behandlingsansvarlige læge, om der er behov for, at borgeren skal tilses eller om der kan tages hånd om den konkrete problemstilling over telefonen. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan den behandlingsansvarlige læge iværksætte tilsyn fra 1813 i vagttid, ved akut ambulant tilsyn på hospital eller ved genindlæggelse.
Den behandlingsansvarlige læge kan delegere opgaver til en sygeplejerske eller vagthavende læge på hospitalet.
Behandlingsansvarlig læges ansvar
Se vedhæftet bilag.
"Forståelsespapir vedr. udskrivelser af COVID-19-patienter”, KL og Danske Regioner den den 27. oktober 2020.
"Aftale om behandlingsansvar ved udskrivelse af patienter til kommunale COVID-19 pladser”, Region Hovedstaden og KKR Hovedstaden den 30. april 2020, datojusteret til den 1. maj 2020
Forståelsespapir ml KL og DR om udskrivelse af COVID-patienter 27.10.2020.docx
Aftale om behandlingsansvar ved udskrivelse af patienter til kommunale COVID-19 pladser.pdf
SP - Registrering af telefonopkald ved opkald fra kommunen.pdf
SP - registrering af tidsbegrænset BAL.pdf
Telefonliste på COVID-19 beh. ansvarlige læger.pdf
Vejledning til oprettelse af patientlisten Covid.pdf