At forebygge stikskader og smitterisiko i forbindelse med bortskaffelse af kanyler samt spidse og skarpe genstande.
Personale som benytter og håndterer kanyler samt spidse og skarpe genstande i forbindelse med patientbehandling og ved bortskaffelse af kanyler samt spidse og skarpe genstande.
Kanylebokse:
Anvendes til opsamling af kanyler, samt spidse og skarpe genstande. Uhensigtsmæssig håndtering, sortering og bortskaffelse er forbundet med høj risiko for at personale og patienter udsættes for smitterisiko. Kanyler samt spidse og skarpe genstande hører under affaldskategorien klinisk risikoaffald, se Håndbog i sortering
Spidse og skarpe genstande omfatter:
Placering og sikkerhedsregler:
Kanylebokse må ikke stå løst/frit, men skal fastgøres:
I særlige tilfælde, hvor der er pladsmangel fx i laboratorier/blodprøvetagningsvogne kan benyttes en disk til fastgørelse af kanyleboks på bordplade. Disken kan bestilles i SAP.
Bestilling af kanylebokse:
Kanylebokse bestilles i SAP.
Ibrugtagning af kanylebokse:
Bortskaffelse:
Når kanyleboksen er 3/4 fyldt og skiftes, skal låg over hullet på kanyleboksen 1) lukkes og 2) låses med et klik (drejer en ekstra gang på låget), så indholdet ikke falder ud under håndtering og transport. De fyldte kanylebokse skal bortskaffes iht. Håndbog i sortering.
Det er afdelingsledelsernes ansvar, at vejledningen efterleves.
E-learningskursus ”Stikskader – hvordan undgås stikskader”
Obligatorisk for personale, der har direkte patientkontakt og som anvender nåle, kanyler eller skalpeller.
Planche: "Sortering i klinik"