Formål
Formålet med vejledningen er at sikre sammenhæng og koordination af patienters henvisning til Hvidovre Hospital, dette skal ske ved:
- At sikre anvendelse af fælles visitationsregler, så patienten tilknyttes den afdeling, der mest hensigtsmæssigt skal have ansvaret for patientforløbet.
- At sikre kendskab til vejledningen for henvisninger, så arbejdsgangen sker hurtigt og smidigt.
- At sikre at patienter henvises rettidigt til behandling på Hvidovre Hospital.
- At formidle viden om gældende visitationsaftaler mellem samarbejdende hospitaler /institutioner hvis den pågældende lidelse ikke kan behandles i egen institution.
Målgrupper og anvendelsesområde
Vejledningen gælder for alle afdelinger på Hvidovre Hospital, hvor der henvises patienter til vurdering, undersøgelse og/eller behandling. Undtaget er dog tilfælde, hvor der foreligger særlige aftaler for henvisninger af patienter.
Tilbage til top
Definitioner
Akut henvisning:
Henvisning af patienter, der kræver umiddelbar vurdering, undersøgelse og/eller behandling i indeværende døgn. Ved akut henvendelse kan der være behov for akut indlæggelse, akut vurdering, akut rådgivning eller subakut indlæggelse eller fremskyndet ambulant behandling.
Elektiv henvisning:
Henvisning af patienter fra primær sektor med behov for hospitalsundersøgelse og/eller behandling, der ikke kræver akut vurdering, undersøgelse eller behandling. Senest 8 hverdage efter afsendt henvisning skal patienten have oplyst behandlingstid og sted.
Frit sygehusvalg:
Ifølge reglerne om frit sygehusvalg, kan patienten med visse undtagelser frit vælge at blive henvist til et hvilket som helst offentligt sygehus/hospital i Danmark, samt visse private sygehuse/institutioner, som der er indgået aftale med.
En sygehusafdeling kan af kapacitetsmæssige årsager afvise patienter fra andre regioner, men som hovedregel har patienten frit sygehusvalg efter ovenstående retningslinjer.
Dog vil transportgodtgørelse kun kunne gives til det for patientens bopæl nærmest liggende, for lidelsen relevante sygehus, med mindre patienten er henvist af eget sygehus til videre behandling andetsteds i landet.
Ventetidsgarantier:
For alvorlige sygdomme må ventetiden ikke overstige 1 måned, i så fald har patienten ret til at vælge at blive henvist til behandling på et andet offentligt sygehus eller privat institution, som Regionerne har indgået aftale med. For ikke alvorlige sygdomme er udredning og behandlingsgarantien 2 måneder. Denne garanti omhandler både ventetid til forundersøgelse samt egentlig indkaldelse til behandling.
Der gælder specielle forhold omkring udvalgte sygdomskategorier bl.a. kræftpakker, hjertepakken etc.
Visitation:
Fordeling af patienter til de forskellige afdelinger efter den aktuelle diagnose og det aktuelle problem. Dette omhandler både intern visitation i egen organisation, og ekstern visitation mellem hospitalerne i egen og andre regioner.
Visitationsregler:
Regler for visitation af patienterne til de respektive afdelinger internt og eksternt.
CVI:
Central Visitation for område Syd. Organisatorisk enhed på Hvidovre Hospital bestående af visitationschef og en et antal ansatte, der varetager visitationen af patienter på hospitalet. CVI Syd betjener område syd bestående af Amager, Glostrup, og Hvidovre Hospitaler.
Servicemål:
Opsatte krav omkring ventetider i organisationen.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
I henhold til de generelle retningslinjer for henvisning, kan kommunikationen mellem indlæggende læge og hospital ved akutte indlæggelser ske pr. telefon. Det er aftalt med almen praksis, at elektive henvisninger altid skal sendes elektronisk
- Det præciseres om henvisningen er til et af de etablerede pakkeforløb
- Det præciseres hvorvidt der ønskes akut/subakut/elektiv indlæggelse eller specialistvurdering
- Der anføres klar problemstilling, inkl. hvad der ønskes undersøgt
- Relevante kliniske/parakliniske informationer, inklusiv aktuel medicinering medsendes
1. 1. Henvisning fra praktiserende læge/speciallæge til Hvidovre Hospitals Central-Visitation
Visitationens opgaver er at sørge for at:
- Akutte henvisninger ekspederes akut
- Elektive henvisninger ekspederes indenfor samme døgn
- Henvisninger fordeles til relevante afdelinger/ hospitaler efter fælles regionale retningslinjer på baggrund af bopæl samt foreløbige diagnose på den tilstand, som patienten henvises til vurdering/ undersøgelse og/eller behandling for
- Ved modtagelsen påtegnes henvisningerne den relevante specialekode efter henvisningsdiagnose i henhold til hospitalets visitationsregler. Ved tvivl konfereres med visitationschefen
- Henvisning modtages via SP, denne sendes til den relevante overafdeling som status ufuldstændig. Modtagende afdeling opretter selv det videre forløb
Afdelingerne skal sørge for:
- I afdelingen foretages den videre visitation og patienten opføres på et passende dagsprogram i det patientadministrative system
- Venteforløbet ajourføres med ventetype og status af sekretæren
- Indkaldelsesdato og mødedato registreres elektronisk
- Senest 8 hverdage efter at hospitalet har modtaget henvisning sendes kvittering til patienten med angivelse af tid til forundersøgelse eller behandling. Der sendes samtidigt kopi til egen læge
- Alle patienter har ret til at blive udredt indenfor 30 kalenderdage, jf. bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling (§12). Hvis ventetiden ikke kan overholdes, påhviler det afdelingen i henhold til ventetidsgarantien at oplyse patienten om dennes ret til at vælge et andet offentligt sygehus med kortere ventetid eller et privat, som Regionen har indgået aftale med. Hvis viderehenvisning finder sted, er det afdelingens opgave at indhente samtykke til videregivelse af oplysninger samt fremsende journal o.a. oplysninger til valgte behandlingssted
1.1.1. Henvisning fra praktiserende læge/speciallæge direkte til afdelingen
Henvisningen sendes til Central-Visitationen (CVI) med evt. påtegning om diverse ønsker fra afdelingens visiterende læge. Derefter behandles henvisningen som ovenfor.
1.1.2. Telefonisk akut indlæggelse
Hvis indkaldelse sker telefonisk eller ved mundtlig aftale registreres patienten i SP, som anført ovenfor.
1.1.3. Henvisning til Obstetrisk Afdeling
Primærsektoren fremsender til afsnit 451 svangre journal på de kvinder, som ønsker Hvidovre Hospital som fødested. Hvis dette ikke kan honoreres, videresendes svangre journalen til en anden fødeafdeling, hvor den gravide er sikret fødsel. Kvinden orienteres om dette.
1.1.4. Overflyttelse fra andre hospitaler i Regionen
Overflyttelse fra andre hospitaler skal ske i henhold til retningslinjer og aftaler, som er indgået internt i Region Hovedstaden.
- Den henvisende afdeling har ansvar for at afklare om den modtagende afdeling kan opfylde patientens behov for fortsat behandling, samt sørge for transport og ledsagelse.
- Ved overflytning af patienter fra andre hospitaler kontaktes lægerne på den modtagende afdeling af henvisende læge.
- Akut overflytning aftales mellem bagvagter (eller overlæger) i de involverede specialer. Bagvagterne er ansvarlige for, at informationen formidles til de ansvarshavende sygeplejersker. Visitationen orienteres og kan sørge for bestilling af transport.
- Tidspunkt for overflytning sker herefter efter aftale mellem oversygeplejerskerne/ansvarshavende sygeplejersker på de to afdelinger.
- Planlagt overflytning skal ske i dag tid, hvor patienten indlægges direkte i den modtagende afdeling.
- Det dokumenteres i patientjournalen hvorfor, hvordan og hvortil patienten skal overflyttes.
- Et resumé om den kliniske tilstand, hvilke indgreb og andre interventioner patienten har modtaget samt oplysninger om patientens medicinstatus og fortsatte behov skal følge patienten ved overflytningen. Ledsagebehov skal være afklaret.
1.1.5. Overflytning fra andre Regioners hospitaler
- Hvidovre Hospital er forpligtiget til at modtage egne patienter subakut, som er indlagt udenfor Hovedstadsregionen.
- Overflytning bør finde sted dagen efter meldingen, men nærmere aftale med afsendende sygehus kan indgås.
- Meldingen går fra læge til læge. Oversygeplejerske på modtagende afdeling skal orienteres.
- Overflytning skal ske i dag tid direkte til valgte speciales afdeling, men ved overbelægning kan Akutmodtagelsen også være en mulighed.
1.2. Krav der skal være opfyldt ved elektiv henvisning fra andre afdelinger i henhold til fritvalgsordningen
- Der skal foreligge en skriftlig henvisning fra det sygehus, som patienten oprindelig var henvist til
- Der skal være indhentet samtykke hos patienten til at de relevante oplysninger er sendt
- Den henvisende afdeling har fastlagt indikation og behandling
- Undersøgelser/behandlinger skal være specificeret i aftalerne med aftalesygehusene
1.3. Akut indlæggelse fra praktiserende læge, speciallæge eller 1813
- Indlæggende læge kontakter tlf. CVI og melder patienter.
- På baggrund af symptomer og mulig diagnose visiteres herefter til relevant afdeling i henhold til de overordnede visitationsregler
- Ved akut indlæggelse oprettes patienten i ”pt. på vej til” i SPI til relevant afdeling. Afhængig af patientens tilstand og akutte behov vurderer CVI i samråd med indlæggende læge karakteren af befordring og rekvirerer transport fra patientens opholdssted til hospitalet.
- Ved behov for rådgivning stiller CVI lægen om til relevant speciales bagvagt.
- Ved akut ambulant henvisning modtages den elektronisk elektive henvisning i CVI og sendes til relevant overafdeling som indkalder patienten
1.4. Akut indlæggelse via lægeambulance
- Læge i lægeambulance melder telefonisk patienten tilden koordinerende sygeplejerske via SINE telefonen. Denne prævisiterer patienten til modtagelse i relevant afdeling og orienterer videre relevant personale.
- Hvis opkaldet går til CVI, melder denne umiddelbart videre til relevant afdeling, som skal modtage.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Hospitalsdirektionen udnævner en visitationschef, som er overordnet ansvarlig for visitationen af patienter på Hvidovre Hospital.
AMA-bagvagten er stedfortrædende lægelig visitator, som drøfter problemer omkring visitation med de indlæggende læger, andre afdelinger og hospitaler. I tvivlsspørgsmål henvises altid til visitationschefen.
Hvidovre Hospitals visitationsregler er fastlagt i samarbejde mellem Hospitalsdirektionen, visitationschefen og de enkelte kliniske afdelinger under hensyn til de overordnede visitationsretningsaftaler i Regionen. Visitationschefen har ansvaret for at disse regler er opdaterede lokalt.
Den praktiske arbejdsgang ved modtagelse af patienthenvisninger er udarbejdet af Visitationen under ledelse af visitationschefen.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v.
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top