Titel Registrering af Batchnumre.

Modtagelse af varer

Varen pakkes ud. Følgeseddel lægges i blå kasse i laboratoriet, og hæftes sammen med "indkøbsvognssedlen" fra SAP. Evt. medfølgende certifikat lægges ved. Personale fra LAB tjekker om varen er modtaget i SAP.

Kritiske utensilier og materialer (herefter kritiske varer) er defineret som utensilier og materialer, som er direkte i kontakt med væv eller celler. Eksempler kan være dyrkningsmedier, dyrkningsskåle, pipettespidser, katetre mv.

Ifølge vævsloven skal der tjekkes at producentens certifikat for det enkelte batch er i orden før en kritisk varer tages i brug. Personale i LAB tjekker certifikat.

 

Indskrivning af batch og  udløbsdato i DMDC.

Det er vigtigt at tjekke alle de modtagne varer for batchnumre, da der kan være forskellige i sendingen. Batchnummeret er ofte betegnet som LOT nr. på varerne.

Batch/LOT nr. skrives i DMDC:

  • Beholdning
  • Utensilier
  • Utensilieregister
  • Find varen
  • Klik på varen
  • Modtag utensil. Noter batch nr, dato for modtagelse og dato for varens udløb

Varerne stilles på plads.

Varerne stilles på plads i batchnummerorden og der sættes en gul seddel på, der viser, hvilken gruppe der har hvilket batchnummer.

Varerne tages i brug.

Vær opmærksom på at der kan være varer med et andet batch nummer der endnu ikke er taget i brug - de varer har en "gul post it" seddel påsat hvor der gøres opmærksom på at her påbegyndes et nyt batchnummer

Batch nr. afsluttes i DMDC, samt ny startes op

  • Beholdning
  • Utensilier
  • Utensilieregister
  • Find varen
  • Klik på varen
  • Modtag utensil
  • Klik på det aktive batch ( den er grøn)
  • Noter dato for udtømt klik på "luk hængelås" ikonet
  • Noter dato for anbrudt klik på "påsæt hængelås" ikonet