Seniorsamtale: Formålet med seniorsamtale er i god tid at sætte fokus på den ansattes ønsker og forventninger til arbejdslivet. Seniorsamtale afholdes mellem leder og medarbejder.
Seniorsamtale afholdes første gang når medarbejder er fyldt 59 år
I forbindelse med den årlige medarbejderudviklingssamtale skal leder og seniormedarbejder sammen afklare seniormedarbejderens overvejelser og ønsker til det fortsatte arbejdsliv. Det skal drøftes hvilke muligheder der, inden for arbejdspladsens rammer, kan tilbydes medarbejderen, og som kan bidrage til fastholdelse (Rammeaftale om seniorpolitik 2021).
Ved seniorsamtalen tages udgangspunkt i emner på aftaleskema i bilag 1.
Ved samtalen noteres i aftaleskema hvilke aftaler der er indgået mellem leder og medarbejder.
Aftaleskemaet arkiveres i personalesagen
Afdelingsledelsen har ansvar for, at instruksen drøftes i LMU og andre relevante fora
Den ansatte har ansvar for at overveje ønsker i forhold til arbejdslivet som senior. Ligeledes har den ansatte ansvar for at tage initiativer til egen udvikling.
LMU har ansvar for at instruksen evalueres efter 1 år