Børn - Frakturer og skader i OE - ergoterapeutisk undersøgelse, behandling og genoptræning

1. Målgrupper og anvendelsesområde

 

2. Definitioner

3. Fremgangsmåde

3.1. Indikation for ergoterapi:

Indikation for ergoterapi følger Snitfladekataloget for børn og unge (7) samt Samarbejdsmodellen for genoptræning på børneområdet udarbejdet af Region Hovedstaden og Københavns Kommune (8)

 

3.2. Restriktioner for genoptræningsforløbet:

Så længe varer opheling og genoptræning efter en akut væv skade (9)

###TABEL_1###

Der skal lægges yderligere 4 måneder før patienten har genvundet sin fundet styrke

 

3.3. Vurdering og undersøgelse:

Før opstart af ergoterapi orienterer ergoterapeuten sig i patientens journal (Sundhedsplatformen, SP), røntgen billeder mv. og tager evt. kontakt til lægen og patientens forældre.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i en familiecentreret tilgang, herunder omgivelsernes betydning for mulighed for aktivitet og deltagelse.

Den ergoterapeutiske analyse har fokus på patientens evne til og mulighed for aktivitet. Analysen er funderet i viden om børns normale udvikling i relation til patientens skade og hvordan denne påvirker de daglige aktiviteter.

 

3.3.1. Tidligere funktionsevne:

Følgende områder ud fra elementerne i ICF-CY afdækkes via interview med barn og forældre eksempelvis vha. COPM:

  • Almen helbredstilstand.
  • Kroppens funktioner og anatomi, ex. bevægeapparatet, intellektuelle funktioner, smerter.
  • Aktivitet og deltagelse, ex indlæring, anvendelse af kundskab, kommunikation, egen omsorg, leg og fritidsinteresser, indgå i sociale relationer, organisering af opgaver, samfundslov, interpersonelt samspil.
  • Omgivelsesmæssige faktorer, ex bolig, legeredskaber, skole og fritid.
  • Sociale faktorer, ex. familie, venner.
  • Personlige faktorer, ex. kulturel baggrund, mestringsevne og sygdomsindsigt.

 

3.3.2. Aktuelle funktionsevne:

Barnets funktionsevne afdækkes via interview, observation og manuel undersøgelse:

  • Barnets og forældrenes oplevelse af problematikken.
  • Barnets og forældrenes ressourcer og begrænsninger, samt forventninger til behandlingen.
  • Deltagelse i interventionen
  • Afdækning af omgivelsernes muligheder og begrænsninger for aktivitet og deltagelse.
  • Kommunikation, ex. forståelse af råd og vejledning i behandlingsforløbet.

Motoriske- og procesmæssige færdigheder afdækkes via AMPS eller en færdighedsvurdering:

  • Motoriske færdigheder, herunder holdning, mobilitet, koordination, styrke og indsats og energi.
  • Procesmæssige færdigheder, ex. energi, brug af viden, tidsmæssig organisering, rummelig organisering og tilpasning.

 

Manuel undersøgelse:

  • Hånddominans.
  • Smerter: Ved smerter vurderes disse udfra VAS (børn) eller FLACC afhængig af barnets alder.
  • Ledbevægelighed.
  • Trofiske forhold:, ex. ødem, arvæv, sår, behåring, farve mv.
  • Sensibilitet, ex. gnose

 

3.3.3. Behandlingsmål og plan:

Der fastsættes behandlingsmål på kort- og lang sigt, hvor alle aspekter af ICF-CY, så vidt muligt, inddrages. Behandlingsmålene fastsættes i samråd med barn og/eller forældre. På baggrund af de aftalte mål, planlægges den ergoterapeutisk intervention.

  • De langsigtede behandlingsmål retter sig mod barnets tidligere betydningsfulde aktiviteter.
  • De kortsigtede mål retter sig mod årsagerne til aktivitetsproblemerne, ex. i relation til barnets funktions- og færdighedsniveau.

 

3.4. Behandling/genoptræning:

I den ergoterapeutiske intervention tages der højde for fysiske, kognitive, sociale, affektive og kulturelle elementer af aktivitet og deltagelse eksempelvis kontakt mellem barn og forældre, interesse for at deltage, væring m.m.

Ergoterapeuten samarbejder med barnet og dennes forældre for at sikre, at ergoterapeutens anbefalinger kan følges både under og efter interventionen. Dette for at optimere patientsikkerheden og genoptræningsforløbet mhp. at fremme patientens mulighed for aktivitet og deltagelse. Barn og familie støttes og vejledes i at muliggøre aktivitet og deltagelse i betydningsfulde aktiviteter.

 

Indlagt:

  • Råd og vejledning af patient og forældre eksempelvis ift. øvelsesprogram, lejring og håndtering af skadet OE, mulige restriktioner ex. i relation til egen omsorg, leg mv.
  • Behov for hjælpemidler eksempelvis bestik, skriveredskaber mhp. at muliggøre ADL.
  • Tilpasning og udlevering af skinner, Collum-Cuff mv.
  • Behandlingshyppighed målrettes patientens behov.
  • Målsætning
  • Evt. udarbejdelse af Genoptræningsplan

 

Ambulant:

  • Råd og vejledning af barn og forældre, ift. helingsproces og genoptræningsforløb.
  • Råd og vejledning af patient og forældre i relation til relevante aktiviteter, der fremme patientens genoptræning.
  • Instruktion i samt udlevering af øvelsesprogram.
  • Behov for hjælpemidler eksempelvis bestik, skriveredskaber mv. mhp. at muliggøre ADL.
  • Instruktion og udlån af træningsredskaber, ex. elastik, vægte og lodder mv.
  • Behandlingshyppighed målrettes barnets behov og skadens omfang.
  • Målsætning.
  • Eventuelt udarbejdelse af Genoptræningsplan.

 

3.4.1. Instruktion/information til patient og forældre:

Der udleveres informationspjecer, øvelsesprogrammer mv.til patient og forældre ved opstart i Ergoterapien, der beskriver det ergoterapeutiske tilbud m.m. (se bilag).

 

3.4.2. Kriterier for afslutning af behandling/genoptræning:

Afslutning af ergoterapi følger Snitfladekataloget for børn og unge (7) samt Samarbejdsmodellen for genoptræning på børneområdet udarbejdet af Region Hovedstaden og Københavns Kommune (8).

Kriteriet kan udmøntes sig i følgende:

  • Patienten er færdigbehandlet og afsluttes.
  • Patienten skal fortsætte genoptræning i kommunen (almen GOP).
  • Patienten instrueres i hjemmetræning sammen med information om hyppighed og varighed af egentræning.

 

3.5. Dokumentation:

Der dokumenteres i patientens journal efter hvert besøg (i vurderingsskema eller som et notat) ud fra de smarttexts/smartphrases, der er tilgængelige i Sundhedsplatformen. Smarttexts/smartphrases i Sundhedsplatformen imødekommer kravene fra SP-dokumentet ”Journalføring - vurdering og indhold" (bilag).

Intervention registreres med SKS koder efter hver undersøgelse og behandling.

 

3.6. Ergoterapeutens kompetencer:

Ergoterapeutisk undersøgelse og behandling af børn med frakturer og skader i OE kræver:

  • Grundlæggende viden om barnets normale udvikling.
  • Supervision af erfaren ergoterapeut indenfor det pædiatriske og ortopædkirurgiske område, herunder skal ergoterapeuten observere en erfaren ergoterapeut udføre undersøgelse og behandling. Ergoterapeuten skal have viden om og oplæring i brug af pædiatriske undersøgelses- og behandlingsmetoder. Desuden skal ergoterapeuten under oplæring selv observeres i udførelse af undersøgelse og behandling.
  • Alle ergoterapeuter der arbejder med undersøgelse og behandling af børn med frakturer og skader i OE er selv ansvarlige for at holde sig faglig opdateret og opsøge supervision ved behov. Den supervision som gives er afhængig af ergoterapeutens uddannelse og erfaring indenfor området.

Tilbage til top

4. Ansvar og organisering

5. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

6. Bilag