FBE.MR.5.1 Udeblivelser og afbrudte undersøgelser - håndtering af disse

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Sikre korrekt håndtering af afbrudte undersøgelser samt forebygge udeblivelser af patienter der ikke er korrekt ankomstregistreret.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale i MR-afdelingen 340 på Hvidovre hospital.

Tilbage til top

Definitioner

RIS: Røntgen Informations System

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Ved afbrudte undersøgelser:

Afbrydes en undersøgelse skal dette registreres i RIS, undersøgelsens status skal ændres til PX. Ved afbrudt undersøgelse er det vigtigt at knyttet en kommartar til undersøgelsen, hvorfor undersøgelsen afbrydes.

  • Hvis undersøgelsen afbrydes, fx ved afbrudt undersøgelse pga. klaustrofobi, skannernedbrud eller manglende faste, skal radiografen tilbyde patienten en ny tid.
  • Hvis patient ønsker ny tid til undersøgelsen skal radiografen kontakte MR-sekretærer (2-6069). MR-sekretærerne vil herefter kontakte afdeling og få ny henvisning.
  • Hvis undersøgelsen afbrydes pga. sikkerhedsmæssige omstændigheder, fx indlagte patienter der ikke kan kooperere til undersøgelse, eller uventet fund af metal (både inden og under undersøgelse), skal radiograf kontakte henvisende afdeling og fortælle grundlag for aflysning.

Henviser skal herefter sende ny henvisning hvis undersøgelse stadig ønskes, og inkludere relevante oplysninger, så undersøgelsen kan foretages sikkert.

Hvis patienten ikke ønsker ny tid til undersøgelsen, skal aflysningen blot registreres i RIS.

 

Udeblivelse af undersøgelse pga. patient-forsinkelse:
Kommer patienten for sent til undersøgelse, kan undersøgelsen udeblives hvis:

  • Det ikke er muligt at gennemføre undersøgelsen indenfor patientens oprindelige tid.
  • Det ikke er muligt at finde tid til patient den pågældende dag, enten ved at rykke rundt på patienter skannerne imellem, eller ved at patienten venter på afdelingen til evt. hul senere på dagen.

I dette tilfælde skal radiografen kontakte MR-sekretær (2-6096) for at få booket ny tid til pt. Henvisende afdeling skal sende ny henv. Så det kan ses i RIS-Scheduling at der har været booket undersøgelse på pågældende tidspunkt.


Radiograf udebliver patienten i RIS-systemet. Ved udeblivelser er det vigtigt at knyttet en kommartar til undersøgelsen, hvorfor undersøgelsen aflyses.

 

Udeblivelse af undersøgelse pga. patient ikke er ankommet:
Hvis patient udebliver fra MR-undersøgelse, skal undersøgelsen udeblives i RIS-systemet. Henvisende afdeling vil herefter modtage besked i SP om at undersøgelsen er aflyst pga. udeblivelse, hvorefter henviser må sende ny henvisning, hvis undersøgelse ønskes.

Inden undersøgelsen udeblives skal MR-radiografen tjekke at patienten ikke opholder sig i MR-venteområdet. Dette skal gøres for at sikre at patienten ikke har glemt at registrere sig hos sekretærerne eller sekretærerne ikke har fået ankomstregistreret patienten korrekt.

Radiograf udebliver patienten i RIS-systemet. Ved udeblivelser er det vigtigt at knyttet en kommartar til undersøgelsen, hvorfor undersøgelsen aflyses.

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Alt personale i MR afdelingen har til ansvar at efterleve denne vejledning.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag