Efterlysning af forsvundne patienter

 

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag


Målgrupper og anvendelsesområde

Formålet med denne instruks er at sikre en klar procedure for, hvorledes efterlysning af forsvundne patienter igangsættes, og hvorledes eftersøgningen effektueres på Amager og Hvidovre Hospital.

Instruksen gælder for alle afdelinger på Amager og Hvidovre Hospital. 

Instruksen omfatter patienter:

Instruksen omfatter ikke:

Tilbage til top


Definitioner

Forsvundne patienter: er patienter, der på et givet tidspunkt konstateres for savnede.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Forebyggelse af, at patienter forsvinder

Det er vigtigt, at kunne identificere patienterne korrekt. Patienter udstyres derfor med identifikationsarmbånd på håndled.

Risikopatienter bør om muligt placeres på sengestuer tæt på personalekontorer, personale rum m.v. for at lette opsynet.

Alle hændelser hvor efterlysning af forsvundne personer har fundet sted, skal indberettes som utilsigtede hændelser (UTH).

Eftersøgning af forsvundne patienter:

Fase 1. Afdelingsvendt eftersøgning

Hvis en patient savnes i en afdeling, iværksættes en eftersøgning på et niveau kaldet fase 1, efter følgende plan:

  1. Orienter øvrigt personale i afdelingen.
  2. Gennemsøg alle afdelingens stuer og rum (inkl. toiletter, birum og depoter og udendørs areal ved ikke aflåste terrændøre).
  3. Hvis pkt. 2 ikke giver resultat: Tilkald vægter/Portørcentralen via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### på Hvidovre Hospital og via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### på Amager Hospital med henblik på orientering af naboafdelingen på samme etage (patienter tager ofte fejl af afdelingerne).
  4. Afdelingen giver en udførlig beskrivelse af patienten (ANVEND sikker mundtlig kommunikation):

Vægter/Portørcentral sikrer i samarbejde med ansvarshavende sygeplejerske, at naboafdelingen iværksætter en tilsvarende eftersøgning af patienten i egen afdeling efter pkt. 1-2.

Giver denne eftersøgning heller ikke positivt resultat efter MAX 20 min., fortsættes med eftersøgning på fase 2 niveau. Denne proces bør speedes op under hensyntagen til vejrlig, specielt temperaturen.

Fase 2. Hospitalsvendt eftersøgning

Eftersøgningen udvides til at omfatte hele hospitalet efter følgende plan:

  1. Kontakt vægter/Portørcentralen via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON###  og på Amager Hospital via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### og gentag beskrivelse af patient og situationen efter det under fase 1. pkt. 4 anførte.
  2. Vægter/Portørcentralen iværksætter systematisk gennemgang af vandrehal, parkeringsarealer og hospitalets udendørsarealer med stamafdelingen som centrum. Husk at tage hensyn til vejrlig (temperaturen).
  3. Afdelingen har mulighed for via CSL (Portørbestillingssystem), at oprette en servicemeddelelse med efterlysning af forsvunden patient.
  4. Giver eftersøgningen ingen resultater efter yderligere max. 40 minutter, kontakter stamafdelingen de pårørende til patienten, for at afklare om:

Fase 3. Offentlig eftersøgning

Giver efterlysningen efter fase 2 ikke resultat, kontakter stamafdelingen:

Forsvundnes genkomst - afmelding af eftersøgning

Hvis/når den forsvundne patient bliver fundet, afmelder den efterlysende afdeling eftersøgningen til alle de instanser, der tidligere er kontaktet vedrørende patientens efterlysning, herunder i CSL.


Ansvar og organisering

Servicechefen på Amager og Hvidovre Hospital er ansvarlig for instruksen.

Afdelingsledelserne er ansvarlige for at instruksen implementeres og følges på hospitalet.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen

Tilbage til top

 

 

Tilbage til top

Bilag:

Alarmeringsinstruks AMH

Alarmeringsintruks HVH