Børne- og Ungemodtagelsens arbejdsgange

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Definitioner

Fremgangsmåde

 

Tilbage til top

Arbejdet i Børnemodtagelsen er opdelt i flere funktioner:

  1. Triagering og modtagelse i teamsamarbejde mellem plejepersonale og læger. Observation (revurdering), pleje og behandling indtil patienten overgår til observationsseng eller sengeafsnit
  2. Pleje og behandling af børn i observationssenge herunder stuegang (indlagte patienter)
  3. Ledelse af arbejdet herunder styring af tavlemøder (bagvagt og ansvarshavende og triagerende (AT) sygeplejerske), styring af patienttavle og patientflow, samt at svare telefonopkald.

Triage

Hvem?

Alle patienter skal ved ankomst spottriageres af AT sygeplejerske. Det vurderes, om patient skal triageres af stud.med. med triagefunktion eller modtages direkte på stue af modtagesygeplejerske/SOSU (M) under triagesupervision af AT.

AT sygeplejerske har ansvaret for patienten indtil M har modtaget patienten.

Hvis der er over 10 min ventetid på triage, udfører AT (se nedenfor). 

 

Hvordan?

Triagering kan foregå på alle stuer, men vil ofte foregå i triagerummet. Efter triage markeres patientens triagefarve på patienttavlen. M har ansvaret for barnet, fra hun modtager barnet, til barnet overgives til en anden sygeplejerske/SOSU eller udskrives. Ansvaret deles med den læge, der har vurderet barnet (fx ved bekymring).

Spottriage udføres kun af sygeplejerske med kompetencer til at triagere, dvs. af erfarne sygeplejersker. Ved spottriage indsamler sygeplejersken de oplysninger, som hun finder nødvendige for at give et skøn over barnets triagefarve. Dokumentationen sker i SP og på det relevante kontaktårsagskort.

En læge vælger næste patient ud fra triagefarve (den mest hastende først). Inden for en given triagefarve vælges den patient først, der har ventet længst. Bagvagt og AT kan ændre på denne rækkefølge.

En afvigelse kan være, at vi forsøger at give kroniske patienter den kortest mulige ventetid. Patienter med kroniske sygdomme triageres som minimum gul (risikopatienter og hyppige indlæggelser), og de gives højest prioritet blandt de gule, dvs. tages lige efter de "orange" patienter.

 

Hvad?

  • Måle værdier og vurdere ABCDE
  • Indsamle information om sygehistorie efter kontaktårsagskortet
  • Triagekategori (farve) dokumenteres i SP. Ved behov for op- eller nedtriagering diskuteres dette primært med AT sygeplejerske - sekundært med bagvagt eller lægen, der skal vurdere barnet. 
  • Bed familien om at henvende sig ved skranken, hvis barnets tilstand forværres.
  • Vejledende varighed af triage ved tidsmangel: 5-10 min og spottriage 1-2 min.

 

Modtagelse, observation, pleje og behandling i teamsamarbejde

Bagvagten superviserer og leder arbejdet ud over sine funktioner uden for Børne- og Ungemodtagelsen. Læge og sygeplejerske arbejder som et team omkring undersøgelse, observation, pleje og behandling af hvert enkelt barn. Teamsamarbejdet styrkes af tæt kontakt og sikker kommunikation:

  • Observation af børn i ventearealet med revurdering (retriagering) i henhold til farve
  • Sygehistorie og undersøgelse af barnet, der tager afsæt i information indhentet ved triagering og indlæggende læges henvisning
  • Udføre ordinationer herunder kvik-CRP, gastal, urinprøver, sug og andre prøver
  • Udføre procedurer som blærepunktur, lumbalpunktur, venflonanlæggelse o.l.
  • Bestille undersøgelser på stuen, i akutte tilfælde, ellers hos sekretær eller (sjældent) AT
  • Børn, som kræver længerevarende ophold flyttes til sengeafsnittet
  • Sygeplejedokumentation i SP: relevante vurderingsskemaer i AKA sygeplejedok., herunder ajourføre væskeskema og MDA
  • Lægedokumentation i SP: AOP. Se også  Fast track og bagvagtens rolle i optimering af patientflow. Her gives mulighed for kortere notater
  • Ved indlæggelse skal der måles PEWS og ved eventuel overflytning, skal der foreligge en PEWS måling, som max er en time gammel
  • Information og vejledning af patient og forældre
  • Ved udskrivelse af patient tilstræbes det at læge og sygeplejerske vejleder patient og familie sammen, således at alle kender den aftalte plan.

Pleje- og behandling af børn i observationssenge i gruppe 9

En sygeplejerske i dagvagt og 1-2 sygeplejersker/SOSU-ass. i aftenvagt har til opgave at passe de børn, som ligger i observationssengene. Opgaverne består overvejende af:

  • Observation
  • Medicinering
  • Klargøring af patienter til operation eller undersøgelser
  • Forberedelse af dag- og aftenstuegang
  • Udskrive eller overflytte børn til sengegrupperne, herunder vejledning af forældre
  • Dokumentation i SP.

 

Ledelse af arbejdet i Børne- og Ungemodtagelsen og visiterende funktion

Tavlemøder

Stående møder for læger, plejepersonale og sekretærer foran patienttavlerne dagligt klokken:

9.15

12.00

16.00

19.00

22.00

(weekend kl. 9.45, 12.00, 17.15, 19.00, 22.00)

Ved tavlemøderne skabes overblik over patienterne og personaleressourcer, så vi prioriterer rigtigt. Det drøftes, om nogen har behov for hjælp, og hvor den kan skaffes. (Det vigtigste først og jævn fordeling af arbejdsbelastning). Udvalgte patienter, samt op- og nedtriagering drøftes. Desuden fokus på uddannelsesmål for både læger og plejepersonale.

Der sættes navne på ”Akutteamet”, der samles hvis der modtages en kritisk syg patient.  Målet er, at vi fungerer som en enhed. Der kan holdes supplerende tavlemøder (time-outs) ved behov. Alle kan anmode AT/bagvagt om at indkalde til time-out.

 

Kapacitetsmøder

Vagtkapacitetsmøder.pptx

 

AT funktion

I alle vagter er der en sygeplejerske med AT funktion, -som har følgende opgaver:

  • Lede tavlemøder i samarbejde med bagvagten
  • Fordele børn, rum, læger og plejepersonale i teams
  • Sikre at alle har mobiltelefoner og er checket ind med korrekte numre
  • Sikre optimalt flowstyring ved bl.a at holde sig orienteret omkring nyhenviste patienter
  • Sikre overblik over ledige stuer og senge
  • Spottriagere alle nyankomne patienter
  • Supervisere kollegaer 

Funktionen varetages af erfarne sygeplejersker, efter aftale med oversygeplejersken

 

Fast track

Ved ”fast track” begrænses dokumentationen til korte notater. Se særlig beskrivelse af denne arbejdsgang. ”Fast track” retter sig mod alle kategorier af patienter undtagen røde. ”Fast track” starter, når de maksimale ventetider overskrides: orange (15 min), gul (60 min) og grøn (180 min). Bagvagt tilkaldes, og vil i de fleste situationer gøre mest gavn ved at ”supervisere”, ”besvare spørgsmål” og ”lede”, frem for at se patienter.

Patienter, som ved triagen vurderes egnet til fast track, markeres med blå triage farve, hvis det er uden for BLV's åbningstid. I BLV åbningstid kan en egnet patient omvisiteres til BLV.

 

Modtagelse af kritisk sygt barn (”røde” børn)

Når der kommer et kritisk sygt barn, arbejdes der efter nedenstående vejledning

Modtagelse af kritisk sygt barn i Børnemodtagelsen

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag