Politik vedr. stress

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

 

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

Politikken er specifik for Akutmodtagelsen og er suppelement til Hvidovre Hospitals instruks vedr. Forebyggelse og håndtering af stress.

Personale

Det er vigtigt, at man som personale lærer at passe på sig selv.

  • Det er godt at være i stand til at sige fra. Lær at sige nej, når det bliver for meget og opgaverne vokser dig over hovedet. Overvej, hvilke krav, du stiller til dig selv
  • Det er godt at huske på, at der er mennesker omkring dig, der kan hjælpe i krævende situationer
  • Det er godt at have en naturlig distance til arbejdet.

 

Pas på hinanden - vi er alle krumtappe i samme hjul!

 

Hjælp og støtte fra omgivelserne kan beskytte den enkelte imod stress. Derfor kan man modvirke stress, hvis man i personalegruppen hjælper og er opmærksom på hinanden i tilspidsede situationer. Desuden kan en god faglig støtte i form af kollegial sparring være et værn mod stress. 

I personalegruppen er det vigtigt, at man holder øje med om en kollega ændrer adfærd, fx bliver indelukket og irritabel. Det kan nemlig være tegn på, at personen er overbebyrdet og på vej til at blive stresset. Man bør derfor gribe ind og tale med ham/hende og spørge til, hvordan han/hun trives med sit arbejde.

Vis omsorg:

Kollegial støtte, hvor der lyttes til en kollegas bekymringer, kan give personen mulighed for at lette sit hjerte og føle sig forstået, hvilket kan reducere stressrisikoen. Som kollega er det vigtigt at vise omsorg og bruge sin empati for at forstå, hvordan modparten har det. Men det er også vigtigt at bevare en professionel distance.

  • Hold pauser og tal med hinanden om problemer og idéer til forandring
  • Styrk det sociale netværk i fritid og på arbejdspladsen. Det sociale netværk er et godt værn mod stress. Gode relationer til kolleger har stor betydning . Husk at støtte hinanden med praktisk hjælp
  • Har der været ubehagelige oplevelser, snakker man altid hændelserne igennem efterfølgende
  • Det er vigtigt at skabe et trygt socialt klima, hvor man kan tale ærligt, åbent og konstruktivt om problemer på arbejdspladsen, fx om stress.

Omgangstonen:

I en personalegruppe påvirker man hinanden meget både på godt og ondt. Vi opbygger en fælles måde at kommunikere på, som bl.a. kommer til udtryk i omgangstonen.

Hvis man hele tiden fokuserer på det negative, kan det skabe en dårlig og opgivende kultur på arbejdspladsen, som virker stressfremkaldende. Hvis man derimod fokuserer på det positive og husker at vise anerkendelse overfor hinanden, kan det beskytte mod stress.

Værdsættende kommunikation:

  • Anerkend de ressourcer, du kan se i din kollega
  • Anerkend den enkeltes gode indsats og anstrengelser
  • Hvis du stirrer dig blind på det negative, kan det virke handlingslammende. Prøv i stedet at sætte fokus på det, der virker og det, du gerne vil have mere af i fremtiden
  • Fortæl hinanden om de positive oplevelser på arbejdspladsen
  • Giv hinanden ros.

Når skaden er sket:

Leder støtter og tager medansvar, når medarbejdere rammes af stress:

  • Lederen skaber sig et overblik over, om det er et enkeltstående tilfælde, eller et symptom på generelle stressproblemer i personalegruppen
  • Lederen tager en samtale med den stressramte, for at afklare problemets omfang
  • Lederen afklarer sammen med medarbejderen, om der er behov for en pause fra arbejdet, eller behov for at gå ned i tid, og/eller ansvarsområder
  • Lederen sørger for at medarbejderen får professionel hjælp fra læge, eller henviser den stressramte til Falck Health Care
  • For at undgå rygtedannelse sørger lederen for at orientere det øvrige personale, såfremt det er aftalt med den sygemeldte medarbejder
  • Lederen sørger for en konstruktiv dialog om stress i personalegruppen.

Tilbage til top