Prøvesvar, håndtering af

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfaglige visitatorer og læger på Akuttelefonen 1813 og sundhedsfaglige visitatorer 1-1-2 AMK-Vagtcentralen.

Tilbage til top


Definitioner

LogisCad: Akuttelefonen 1813 og 1-1-2 AMK-Vagtcentralens visitations- og disponeringssystem.

SP: Sundhedsplatformen

LABKA: Labka er navnet på et IT-system til sygehus-Laboratorier, Klinisk Biokemiske Afdeling

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Akutte / abnorme blodprøvesvar fra laboratorier

Hvis et blodprøvesvar er uden for normalværdien, vil laboratoriet normalt kontakte egen læge, og egen læge har ansvar for at følge op på dette. Uden for egen læges åbningstid vil laboratoriet kontakte VL 1813 på VL telefonen. 

Ved behov kan der slås op i SP eller LABKA, for supplerende information. 

VL 1813 opretter hændelsen i CAD (NAVN, CPR nummer, lab svar, afd. der har udført undersøgelsen +  kontaktoplysninger). Herefter overdrages hændelsen til Rådgivende læge.

 

 

Rådgivende læges opgave ved modtagelse af akutte / abnorme blodprøvesvar

###TABEL_1###

 

1) Resultater under, men ikke på grænsen, ringes. 

2) Resultater over, men ikke på grænsen, ringes.

 

Lægen beslutter et passende respons, det kan fx. være: 

  1. Opfordre patienten til at kontakte egen læge næste dag.
  2. Henvise patienten til en akutmodtagelse.
  3. Indlægge patienten via CVI, evt. med ambulance.
  4. Køre hjemmebesøgende læge ud til pt opholdsadresse mhp vurdering.
  5. Sende en ambulance akut (kørsel A efter aftale med AMK-læge).

 

Særlig aftale ved mistanke om akut leukæmi

Hvis en borger fra praksis har fået taget blodprøve sent på eftermiddagen og svar foreligger efter lukning af praksis er aftalt følgende:

På baggrund af resultaterne, tager vagthavende på Hæmetologisk afdeling stilling til behovet for akut indlæggelse og kontakt til patienten ....?

 

Borger med spørgsmål til prøvesvar skal rådes til:

Borgere, der ikke kan fremsøges ved sædvanlig registre eller der ikke kan findes eller opnås kontakt til

I det fleste tilfælde oplyses et cpr-nr. og navn til at identificere patienten. Yderligere oplysninger kan fås via cpr-nr. Det kan være nødvendigt ud fra cpr-nr., at fremsøge borgerens adresse og telefonnumre via internet og søgemaskine.

Hvis borger ikke kan findes eller kontaktes på normal vis, kan pårørende kontaktes (se tidligere side), ellers bedes politiet om assistance (vagthavende i borgerens politikreds), såfremt der er tale om en potentiel livstruende tilstand.

Dokumentation

Opkald fra laboratorier dokumenteres i LogisCad ved at oprette en sag med borgerens cpr-nr. og oplysninger om, hvem der har ringet. Efter kontakt med borger dokumenteres på vanlig vis i journal og der vælges relevant respons afhængig af triagen.

Opkald fra borger dokumenteres på vanlig vis i LogisCad.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813.

Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813.

Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke.

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

VIP: Blodprøvesvar fra praksissektoren - mistanke om akut leukæmi

Tilbage til top


Bilag

Ingen 

Tilbage til top