Patienter mellem regioner, Transport af

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Aftalen har til formål at sikre:

Målgrupper og anvendelsesområde

Ansatte i Region Hovedstadens Akutberedskab som modtager meldinger og disponerer.

Tilbage til top


Definitioner

Ingen

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Opgaver med hastegrad A, der ikke er en interhospital transport mellem regioner

  1. Vurderingen af, om det er relevant at anmode en anden region om hjælp til akutte opgaver, foretages af den opgaveansvarlige vagtcentral ud fra den konkrete situation. I denne vurdering spiller det både ind, hvor meget tid, der kan spares ved at benytte en anden regions ambulance, og det spiller særligt ind, om tiden er afgørende for den pågældende patient.
  2. Regionerne er enige om, at der gives tilladelse til lån af ambulancer og præhospitale enheder til A-opgaver, såfremt dette indebærer en væsentlig kortere responstid for den pågældende udrykning.
  3. En A-opgave, der udføres for en anden region, skal færdiggøres hurtigst muligt ved transport til nærmeste relevante akutmodtagelse iht. Områdets visitationsretningslinjer eller ved afslutning, eller i særtilfælde ved afløsning på stedet i forbindelse med ankomst af regionens egne ambulancer / præhospitale enheder.
  4. En A-opgave påbegyndt for anden region må ikke afbrydes under fremkørsel, selvom der kommer en A-opgave i egen region.
  5. De gældende visitationsretningslinjer bestemmes altid af optageadressen (hvilken region) frem for den præhospitale enheds hjemregion.
  6. Ovenstående aftale omhandler alene de daglige situationer.

Opgaver med hastegrad B, C eller D, der ikke er en interhospital transport mellem regioner

  1. Vurderingen af, om det er relevant at anmode en anden region om hjælp til opgaver med hastegrad B, C eller D, foretages af den opgaveansvarlige vagtcentral ud fra den konkrete situation. I denne vurdering spiller det både ind, hvor meget tid, der kan spares ved at benytte en anden regions ambulance, og om en anden region har en præhospital enhed, der kører tom forbi. Regionerne er af kapacitetsmæssige eller økonomiske grunde enige om at samarbejde om at udnytte hinandens ledige ambulancekapacitet med henblik på at minimere antallet af tomkørsler.
  2. Regionerne er enige om, at det frit kan vælges, om der siges ja eller nej til anmodningen. De gældende visitationsretningslinjer bestemmes altid af optageadressen (hvilken region) frem for den præhospitale enheds hjemregion.
  3. De gældende visitationsretningslinjer bestemmes altid af optageadressen (hvilken region) frem for den præhospitale enheds hjemregion.

Interhospitale transporter mellem regioner

De interhospitale transporter opdeles i hastegrad A og B samt hastegrad C og D.

Regionerne er enige om, at der frit kan vælges, om der siges ja eller nej til anmodning om hjælp fra en anden region.

Hjemtransport af en patient fra et sygehus i behandlerregionen til hjemregionen uden ledsagelse af sundhedsfagligt personale

Hastegrad A og B

Hastegrad C og D

Hjemtransport af en patient fra et sygehus i behandlerregionen til hjemregionen med ledsagelse af sundhedsfagligt personale (Hastegrad A-B-C)

Behandlerregionen kan anmode om hjælp fra hjemregionen. Hvis behandlerregionen og hjemregionen indgår aftale om, at udførelsesansvaret overdrages til hjemregionen, overdrages hele opgaven. Det vil både sige den sundhedsfaglige ledsagelse og ambulanceberedskabet. Samtidig overdrages også beslutningskompetencen i forhold til ledsageniveauet.

Transport af en patient mellem to af behandlerregionens sygehuse eller til et sygehus i en region, der ikke er hjemregionen (Hastegrad A-B-C-D).

Patientansvar

Den udførende region har ansvaret for patienten. Ansvaret overdrages fra den opgaveansvarlige region, når opgaven er videregivet og accepteret af den udførende regions AMK-vagtcentral.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 112-Vagtledere og Ledelsen i Akutbedskabet har ansvaret for implementering og udførelsen.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top