Formål er at beskrive visitation for 112- og 1813-opkald, hvor borgeren er faldet i eget hjem og har brug for hjælp til at komme op fra gulv eller lignende.
Læger og sundhedsfaglige visitatorer (SFV), dispatchere, vagtledere og AMK funktionen på Vagtcentralen.
Ingen
Når der ringes 1-1-2 eller 1813 og det omhandler fald i eget hjem, afdækker SFV efter gældende visitationsretningslinjer med fuld ABCDE gennemgang, om der er et aktuelt behandlingsbehov, eller om borgeren alene skal have hjælp til at komme op:
Hvis der svares ja til et eller flere af ovenstående spørgsmål visiteres som udgangspunkt til præhospital ressource.
Hvis der svares nej til alle ovenstående spørgsmål, og der således ikke er tale om akut sygdom eller tilskadekomst, afdækkes det om borgeren er kendt i kommunalt regi i hjemmepleje eller hjemmesygeplejen. Dette ved kontakt til den pågældende kommunes primær sektor. Den kommunale akutsygeplejerske skal ikke kontaktes.
Såfremt borgeren er visiteret til kommunale ydelser (hjemmepleje etc.) aftales hjælp til løft med kommunen.
Såfremt borgeren ikke er kendt i kommunalt regi, forespørges der, om der fra kommunal side kan bistås med løft af borger. Afslås dette, skal opgaven varetages af Akutberedskabet. Derfor afsendes relevant ressource fra Akutberedskabet, som kan løfte borgeren.
Kontaktliste til de Kommunale hjemmeplejeordninger i Region Hovedstaden: Kommunekontakt.
Løft af borgere, der varetages af Akutberedskabet, datamonitoreres i akut dispatch.
Afdelingsledelserne for 1-1-2 Vagtcentralen og Akuttelefonen 1813 har ansvaret for udarbejdelsen og implementering af vejledningen.
Medarbejderne på 1-1-2 Vagtcentralen og Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for at følge vejledningen.