Disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse og under kørselspraktik

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Formålet er at sikre overholdelse af retningslinjer for disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse samt for disponering af ambulanceberedskaber under kørselspraktik (hvor de ikke er en del af almindelig drift).

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

112-vagtledere, vagtleder planlagt befordring og dispatchere på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen.

Tilbage til top


Definitioner

Ingen.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Disponering af ambulancer til pauseafholdelse:

Der er i LogisCAD anført tidsintervaller for pauseafholdelse for de enkelte enheder. Enhederne skal disponeres til påbegyndelse af pause inden udløbet af tidsintervallet. Dette kan kun undtagelsesvis afviges ved umiddelbar hastende kørsel A.

Enheder på pause registreres som værende 'Ikke til rådighed' og kan kun undtagelsesvis afbrydes ved umiddelbar hastende kørsel A, der ikke forsvarligt kan håndteres af anden enhed. Afbrydelse af pause skal godkendes af vagtleder 112. Såfremt en pause afbrydes skal enheden have mulighed for at afholde den resterende pausetid snarest muligt og indenfor vagten. Ved afbrydelse af pauser skal dispatcher anføre begrundelsen (fx hjertestop eller livstruende vejrtrækningsproblemer) for afbrydelsen i bemærkningsfeltet i opgaven efter pauseopgaven. 

Den ordinære pausetid skal have en varighed af 30 minutter pr. pause. Såfremt pausetiden undtagelsesvis afbrydes inden der er forløbet 30 minutter, og der efterfølgende gives supplerende pause til indtagelse af et måltid mad, skal disse tilsammen udgøre mindst 30 minutter. Alle afholdte pauser skal registreres som pauser i LogisCAD. Ikke afholdt pausetid afregnes jf. kravspecifikationens bilag 1E (ambulancer) pkt. 2 og bilag 1C for sygetransportenheder.

Ambulanceenhederne disponeres til pauser på alle baser uanset ansættelsessted, eller på Region Hovedstadens hospitaler (personalekantinen) i åbningstiden jf. vedhæftede bilag 1. Hvis personalet skal varme mad, skal de have mulighed herfor (se liste over kantinerne i bilag 1). Der disponeres til pause på den pauselokalitet, der ligger tættes på dér, hvor vognen bliver fri, med mindre der er logistiske hensyn, der taler for andet. Det kan fx være beredskabsdækning af et område. Der kan aftales anden pauselokalitet med ambulancepersonalet efter deres ønske, når den ønskede pauselokalitet er acceptabel ift. driften, dvs. at der ikke er et større tidsforbrug til transport til pausested.

Pauseafholdelse starter først når personalet er på lokaliteten (fx i kantine på hospital eller ankommet til base) under forudsætning af at enheden bevæger sig den direkte vej til lokaliteten. Såfremt der observeres et uacceptabelt tidsforbrug på transport til pausested skal pausetiden påbegyndes og leverandørens driftsleder kontaktes af vagtleder 112.

Det er vigtigt, at disponering og registrering af pauser altid følger proceduren beskrevet nedenfor, så datakvaliteten sikres.

  1. Hvis pausen skal afholdes på egen base indenfor pauseintervallet i CAD sendes en ’Kør til base’ opgave. Når enheden efter ankomst til basen trykker ’Fri’ påbegyndes pausen automatisk og afsluttes automatisk efter 30 minutter.
  2. Hvis pausen skal afholdes på anden base indenfor pauseintervallet redigerer dispatcheren den ønskede ’Kør til base’ lokation i pausemarkeringen (højre-klik på pausen i GANT, klik på ’Redigér, og markér den ønskede base). Herefter sendes en ’Kør til base’ opgave til den ønskede base. Pausen vil starte og slutte automatisk efter ankomst som ovenfor anført.
  3. Hvis pausen skal afholdes på anden lokation (ikke base eller sygehus) sendes en ”kør til base” til nærmeste base/hospital, og når denne er accepteret rettes pauselokation i GANT til ”aktuelle lokation”. Pausen starter herefter automatisk når enheden trykker ankommet.
  4. Hvis pausen afholdes indenfor pauseintervallet men på et hospital eller udenfor det oprettede tidsinterval oprettes den manuelt med angivelse af ønsket base og varighed.

Disponering af pauser for sygetransportenheder:

Der gælder samme regler som ovenfor, dog med følgende to undtagelser:

Disponering af pauser for siddende patientbefordringsenheder

Dispatcher sender en "kør til base", og når denne er accepteret rettes pauselokation i GANT til "akutelle lokation". Enheden trykker ankommet, og pausen starter herefter automatisk, og slutter automatisk efter 30 minutter.

 

Pauseafholdelse for ambulance- og ST enheder udenfor pauseaftalen:

Ambulance- og ST enheder, der ikke er omfattet af pauseaftalen og derfor ikke har oprettet tidsintervaller i LogisCAD, må ikke disponeres til pauser eller på anden vis fritages for kørsler i relation til pauseafholdelse.

Leverandørens personale skal altid aftale med egen driftsleder, hvis der skal afholdes pause udenfor pauseaftalen. Leverandørens driftsleder kontakter herefter 112-Vagtleder for aftale vedr. indsættelse af alternativ enhed (pausevogn). 112-Vagtleder aftaler pauseafholdelse med den relevante dispatcher.

Hvis en leverandør vælger at indsætte alternativ enhed (pausevogn), for at give et beredskab, som ikke er omfattet af pauseaftalen, en pause, skal det ske efter følgende regler:

Følgende beredskabsnavne vil blive anvendt til alternative enheder (pausevogne):

###NAVN###: YAMB F1, YAMB F2, YAMB F3, YAMB F4

Hovedstadens Beredskab: YAMT HB1, YAMB HB2

Leverandøren skal selv kontakte Vagtleder 112 og aftale hvilke enheder, de vil have på pause. Dispatcher opretter pauser i Logis Cad til de beredskaber, leverandøren ønsker, skal holde pause. Der indsættes således én YAMB for hver enhed, der skal på pause. Hvis en YAMB herefter skal dække for pause for et andet beredskab, kan det først ske, når YAMB er i umiddelbar nærhed af den lokation som det næste beredskab slutter på, eller efter aftale med Vagtleder 112.

Leverandørerne har ikke mulighed for at aftale, at 1-1-2 AMK-Vagtcentralen afholder flere pauser fortløbende ved indsættelse af ét alternativt beredskab (pausevogn) i en længere periode. 

Der kan ikke tages særlige hensyn til evt. indsatte YAMB (pausevogne) ift. fx disponering til længere ture.

Indsættelse af pauseenheder

Leverandørerne indsætter pauseenheder som kompensation for pauseafholdelse jf. oversigt nedenfor:

Falck ambulancer:

###TABEL_1###

 

###TABEL_2###

 

1Helligdage er som følger: nytårsdag (1. januar), Skærtorsdag, Langfredag, påskedag (søndag), 2. påskedag, store bededag, Kristi himmelfartsdag, pinsedag (søndag), 2. pinsedag, juledag (25. december), 2. juledag (26. december), juleaftensdag (24. december) og nytårsaftensdag (31. december).

Hovedstadens Beredskab ambulancer:

###TABEL_3###

 

2For alle Hovedstadens Beredskabs pauseenheder gælder, at de kører på de anførte ugedage og inklusiv helligdage der falder på disse ugedage. Helligdage er som følger: nytårsdag (1. januar), Skærtorsdag, Langfredag, påskedag (søndag), 2. påskedag, store bededag, Kristi himmelfartsdag, pinsedag (søndag), 2. pinsedag, juledag (25. december), 2. juledag (26. december), juleaftensdag (24. december) og nytårsaftensdag (31. december).

###TABEL_4###

 

###TABEL_5###

 

Falck Sygetransportenheder:

###TABEL_6###

 

1Fra Tomsgården tirsdag, onsdag og torsdag og fra Tårnby mandag og fredag.

3Dette er en forlængelse af driftstiden for et eksisterende beredskab.

4Se note 3.

5Helligdage er som følger: nytårsdag (1. januar), Skærtorsdag, Langfredag, påskedag (søndag), 2. påskedag, store bededag, Kristi himmelfartsdag, pinsedag (søndag), 2. pinsedag, juledag (25. december), 2. juledag (26. december), juleaftensdag (24. december) og nytårsaftensdag (31. december).

Overarbejde for pausevogne afregnes som tilkøb jf. Kravspecifikations bilag 1E, pkt. 2 for ambulancer, og 1C for sygetransportenheder.

Disponering af ambulanceenheder til kørselspraktik:

Leverandørerne afholder kørselspraktik for mandskabet (1 dag á min. 7 timer og 24 min. pr. år for alle kompetenceniveauer) i enheder, som er ekstra enheder og således ikke en del af den almindelige drift. Enhederne er oprettet som T-AMB F1 og T-AMB F2. og T-AMB HB1 og T-AMB HB2, og vil typisk afholde kørselspraktik på hverdage i dagtid mellem 8 og 16. Hver leverandør kan som udgangspunkt gennemføre kørselspraktik for beredskaberne jf. nedenstående skema, og der vil således forventeligt være max. 3 enheder, der kører kørselspraktik samme dag (der forventes kun undtagelsesvis gennemført kørselspraktik i weekend).

Kørselspraktikenheder aftaler 2,5 timers tidsinterval for påbegyndelse af pause (30 min.) med dispatcher ved vagtens start, og dispatcher indsætter det aftalte tidsinterval i CAD (kørselspraktikenhederne indmelder 3 timer og dispatcher indsætter 2,5 timer interval for påbegyndelse af pause for at sikre, at pausen afholdes i 3-timers intervallet).

X = ét beredskab

###TABEL_7###

 

Kørselspraktikenheder skal disponeres til kørsel A og kørsel B med uddannelsesmæssig relevans under hensyn til ambulancepersonalets kompetenceniveau. Det er alene den pågældende dispatcher, der afgør hvilke ture der tildeles kørselspraktikberedskaber. Leverandørens praktikvejleder kan forud for start af kørselspraktik kontakte dispatcheren med henblik på særlige ønsker til relevante ture.

Kørselspraktikberedskaber kan forkantsdisponeres med henblik på at sikre placering i område med god mulighed for uddannelsesrelevante kørsler.

Kørselspraktikberedskaber har mulighed for at melde ”UAD-autoriseret” i maks.  2 timer pr. praktikdag op til vagtens slutning mhp evaluering, hvilket sker ved opkald fra leverandørens praktikleder til dispatcheren. Dispatcher markerer status UAD-autoriseret - evaluering.  Ved ture, hvor der er et helt særligt behov for evaluering lige efter endt tur, kan ambulancepersonalet undtagelsesvis anmode om UAD-autoriseret i op til 15 min. lige efter endt tur. Dispatcher vurderer, om det er muligt under hensyn til driften. Såfremt enheden i løbet af vagten har haft længerevarende ophold i opgavetiden, forventes evaluering påbegyndt, således at der ved vagtens slutning anvendes kortere tid.

Kørselspraktikenheder kan undtagelsesvis afbrydes, når de er ”UAD-autoriseret” og kun til kørsel A.

Administrationen følger op på kørselspraktikenhedernes overholdelse af regelsættet.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Ledelsen på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen har ansvaret for at implementere instruksen.

Medarbejderne på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen har ansvaret for at følge instruksen.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen

 

Tilbage til top


Bilag

Bilag1HospitalskantinerÅbningstider.pdf

Tilbage til top