Ambulancepersonalet i Region Hovedstaden: Procedure for dokumentation ved ansættelse, genindtrædelse samt fratrædelse (fastansatte og timelønnede) samt læsning af sundhedsfaglige instrukser

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Ambulanceleverandører i Region Hovedstaden, Akutberedskabets Ambulanceansvarlige overlæge og administrative ledere og medarbejdere i Akutberedskabet. 

Formål

Formålet er at beskrive procedurer for dokumentation for grunduddannelse ved ansættelse, genindtrædelse samt fratrædelse for personalet ansat hos ambulanceleverandørerne.

Formålet er endvidere at sikre dokumentation for læsning af sundhedsfaglige instrukser og vejledninger inden for nærmere angivne tidsfrister.

Tilbage til top


Definitioner

Uddannelse: Uddannelse til ambulanceassistent, ambulancebehandler og paramediciner i henhold til (aktuelt) BEK 1264 af 9/11-2018.

Stamdatakort: Stamdata vedr. ansættelse/fratrædelse/orlov dato og personlige oplysninger på ambulance personalet (kompetenceniveau).

Komplekse medarbejdere: Medarbejdere der ikke er fuldtidsansatte eller ikke følger hele uddannelsesåret i Region H. Det drejer sig om timelønnede, nyansatte og personale der skifter kompetencer eller genindtræder efter orlov i løbet af uddannelsesåret.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Generelt om procedure for dokumentation af grunduddannelse ved ansættelse, genindsættelse samt fratrædelse (fastansatte og timelønnet for ambulancepersonalet):

Ambulanceleverandørerne skal i henhold til Kravspecifikation for Ambulanceberedskab FV050115 ansætte ambulancepersonale, der er uddannet i henhold til den enhver tid gældende lovgivning (aktuelt BEK 1264 af 9/11-2018). Leverandørerne skal endvidere overdrage de uddannelsesmæssige oplysninger, herunder for vedligeholdelses- og efteruddannelse, til Akutberedskabet. 

Ambulanceleverandør skal opfylde kravene vedrørende:

Dokumentation/procedure

  1. Generelt om dokumentation for grunduddannelse
  2. Dokumentation for stamdata
  3. Dokumentation ved ændring til højere kompetenceniveau
  4. Procedure ved genindtrædelse efter længerevarende fravær pga. sygdom, orlov eller andet
  5. Timelønnet personale i ambulanceberedskabet
  6. Procedure og dokumentation ved fratrædelser
  7. Procedure ved tildeling af PPJ-rettigheder, samt adgangskort til medicinskabe
  8. Procedure for monitorering af læsekvitteringer for sundhedsfaglige instrukser og vejledninger. 

Disse regler er også gældende for timelønnet personale i ambulanceberedskabet.

###TABEL_1###

 

1. Generelt om dokumentation for grunduddannelse

Leverandørerne skal fremsende følgende dokumentation for uddannelsen ved ansættelse af nye medarbejdere i ambulanceberedskabet, senest 20 dage før medarbejderen indgår i driften:

###TABEL_2###

 

Der skal for hver medarbejder fremsendes én separat mail hvor der i emnefeltet anføres ”nyansættelse ambulanceberedskab- mandskabsnr. xx”. I mailen skal anføres navn og CPR-nummer og de i tabellen ovenfor beskrevne dokumenter vedhæftes.

Nyuddannede behandlere og paramedicinere skal være autoriseret for at kunne blive ansat i ambulanceberedskabet i Region Hovedstaden.

Ambulancebehandlere og paramedicinere, som ikke havde opnået autorisation da de stoppede i ambulanceberedskabet, skal autoriseres for at kunne blive ansat i ambulanceberedskabet.

 

2. Dokumentation for stamdata

Leverandørerne skal fremsende bilag 2 (skema for stamdata) for alle medarbejdere der ansættes, samt dokumentation for uddannelse jf. pkt. 2 ovenfor, inden medarbejderen indgår i driften. I emnefelt for mail anføres ”nyansættelse” samt navn og CPR-nummer for det pågældende personale.

 

3. Dokumentation af ændring til højere kompetenceniveau

Leverandørerne skal genfremsende bilag 2 (skema for stamdata) for alle medarbejdere der ændrer kompetence, inden medarbejderen indgår i driften. I emnefelt for mail anføres "ændrer kompetenceniveau" samt navn og CPR-nummer for det pågældende personale.

 

4. Procedure for genindtrædelse

For ambulancepersonale som genindtræder efter fravær:

Der skal fra første vagt, hvor medarbejderen genindtræder i ambulanceberedskabet, gennemføres et antal kørselspraktikdage, som anført i skema bilag 5. Antal dage og regler vedr. kørsel som 2. eller 3. mand fremgår af bilag 5.  Opbevaring af dokumentationen for gennemført genindtrædelse, ligger hos leverandørerne i personalets P-sag.

For ambulancepersonale, der forud for fravær har haft ansættelse i Region Hovedstaden gælder yderligere (jf. kravspecifikationens krav 3.4G):

Leverandøren skal acceptere, at hvis en medarbejder grundet orlov eller lignende i op til ét år ikke får gennemført det påkrævede antal dage i ét kalenderår, gennemføres de næste kalenderår som ekstra dage. For medarbejdere der har haft orlov over ét år, skal der udarbejdes en individuel handlingsplan, der godkendes af ordregiver.

Indholdet af de overførte uddannelsesdage aftales med Akutberedskabet.

For medarbejdere, som har været ansat i en anden region end Region Hovedstaden, skal instruktøren ved afslutningen af genindtrædelsesforløbet dokumentere med afkrydsning i logbog for genindtrædelse, om de enkelte delmål er opnået. Endvidere vurderer instruktøren om assistenten, behandleren eller paramedicineren samlet set har gennemført forløbet tilfredsstillende samt dokumenterer dette med dato og signatur på sidste side. Der kan forekomme enkelte delmål, som vurderes som ikke værende tilfredsstillende, og hvor assistenten, behandleren eller paramedicineren har brug for faglig sparring eller undervisning af instruktøren for at opnå overordnet tilfredsstillende niveau. Dette foregår under praktikken.

Hvis der i praktikken ikke er mulighed for at arbejde med et eller flere af delmålene skal instruktør og assistenten, behandleren eller paramedicineren i fællesskab tage en dialog om disse delmål, gerne med teoretisk inddragelse af relevante cases.

Instruktøren/supervisoren skal være uddannet behandler eller paramediciner med erfaring indenfor undervisning eller supervision. Paramedicineres kørselspraktik skal dog altid foretages af en instruktør som er uddannet paramediciner.

 

5. Timelønnet personale i ambulanceberedskabet

Timelønnet personale: 
Ambulancepersonale som arbejder under 20 timer om ugen i gennemsnit hos en leverandør i Region Hovedstaden.
Der gælder følgende regler for timelønnet personale:

 

a. Personale, som har fuldtidsansættelse i et andet regionalt ambulanceberedskab jf. BEK 1264 af 9/11 2018:

Denne personalegruppe kan indgå i driften efter opfyldelse af dokumentation som beskrevet ovenfor, og efter gennemførelse af leverandørens interne introduktionsuddannelse (jf. fx krav 3.3 A om kendskab til instrukser og materielvejledninger mv.).

Denne personalegruppe skal have gennemført mindst 12 enkeltstående vagter årligt. Mindst to af vagterne skal være afholdt i hvert af årets fire kvartaler. Der fremsendes kvartalsvis dokumentation for afholdelse af vagter efter nærmere aftale med Akutberedskabets sundhedsfaglige uddannelseskonsulent. Kvartalsinddelingen tager udgangspunkt i uddannelsesårets cyklus, startende 1. februar.

 

 

b. Personale, som ikke har fuldtidsansættelse i et andet regionalt ambulanceberedskab jf. BEK 1264 af 9/11 2018:

Forud for indsættelse af denne personalegruppe i ambulanceberedskabet fremsendes forslag til genindtrædelsesuddannelse som godkendes af Akutberedskabet. På denne baggrund tager Akutberedskabets ambulanceansvarlige læge særskilt stilling til hver medarbejders mulighed for indsættelse i driften med udgangspunkt i logbog for genindtrædelse i ambulanceberedskabet (bilag 5).

Denne personalegruppe skal have gennemført mindst 24 enkeltstående vagter årligt. Mindst to af vagterne skal være afholdt i hvert af årets fire kvartaler. Der fremsendes kvartalsvis dokumentation for afholdelse af vagter efter nærmere aftale med Akutberedskabet. Kvartalsinddelingen tager udgangspunkt i uddannelsesårets cyklus, startende 1. februar.

 

6. Procedure ved fratrædelser

Leverandørerne skal senest d. 7. i hver måned, i én mail, oplyse hvilke medarbejdere, der fratræder ved udgangen af indeværende måned. I mail skal i emnefelt anføres ”Fratrædelser ambulanceberedskab” og i mail anføres navn og CPR-nummer for det pågældende personale og der skal genfremsendes bilag 2 (skema for grunddata).

Ved fratrædelse d.d. fremsendes mail herom senest førstkommende hverdag.

 

7. Procedure ved tildeling af PPJ-rettigheder, samt adgangskort til medicinskabe

Den nødvendige information for tildeling af PPJ-rettigheder samt adgangskort til medicinskabe tildeles altid ved fremsendelse af bilag 2 som beskrevet ovenfor.

 

8. Procedure for monitorering af læsekvitteringer for sundhedsfaglige instrukser og vejledninger (Patientsikkerhedskritiske vejledninger)

Som led i det sundhedsfaglige tilsyn skal der foreligge dokumentation for læste instrukser og vejledninger på mandskabsniveau. De relevante instrukser og vejledninger gældende for Ambulanceberedskabet i Region Hovedstaden forefindes på VIP-portalen under dokumentsamlingen ”Ambulanceberedskabet”.

For dokumenter placereret i følgende undermapper kræves læsekvitteringer: ”Sundhedsfaglige instrukser”, ”Medicininstrukser”, ”Hygiejne” og ”Kommunikation”.

En gang om året indsender leverandøren status for læsekvitteringer på mandskabsniveau. Indrapporteringstidspunktet er uddannelsesårets afslutning, den 1. februar.

 

8.1 Læsefrister for instrukser og vejledninger.

Generelle ændringer:

Akutberedskabet informerer om VIP’er som undergår generelle ændringer, hvorefter der er læsefrist på 14 dage.

Mindre ændringer:

Akutberedskabet informerer om VIP’er som undergår mindre ændringer, hvorefter læsefristen er uddannelsesårets slutning, den 1. februar.

Skift af arbejdsgiver inden for Region Hovedstaden:

Hvis medarbejderen skifter arbejdsgiver inden for Region Hovedstaden, kan der fra den tidligere arbejdsgiver medbringes dokumentation for eventuelle læste VIP’er. Det er medarbejderens ansvar at overføre dokumentationen fra den tidligere arbejdsgiver til den nye arbejdsgivers IT-system. I praksis betyder det, at hvert enkelt dokument skal tilgås hos den nye arbejdsgiver og markeres som læst inden for 14 dage. Resterende dokumenter skal læses inden uddannelsesårets slutning.

Skift af ansættelsessted fra anden region til Region Hovedstaden:

Alle patientsikkerhedskritiske VIP’er skal læses inden for 14 dage.

Andre nyansatte:

Alle patientsikkerhedskritiske VIP’er skal læses inden for 14 dage.

Orlov:

Genindtrædelsesforløb med læsning af alle patientsikkerhedskritiske VIP’er indenfor 14 dage.

Alle patientsikkerhedskritiske VIP’er skal læses inden uddannelsesårets afslutning.

 

Elever:

Ambulancebehandlerelever skal fra ansættelsen (1. praktikperiode) fremgå af mandskabslisten for læsning af patientsikkerhedskritiske VIP’er og har uddannelsesperioden frem til 6. praktikperiode til at læse alle patientsikkerhedskritiske VIP’er.

 

8.2. Dokumentation og format for læsekvitteringer.

Leverandøren er ansvarlig for i eget IT-system at markere de patientsikkerhedskritiske VIP’er til udtræk pr. 1. februar.

Leverandøren skal desuden levere en foreløbig status for antallet af læste patientsikkerhedskritiske VIP’er 1. august.

Dokumentation for indhentning af læsekvitteringer håndteres på følgende måde:

Komplekse:

For personale, der ansættes i løbet af året, har skiftet kompetence eller vender tilbage efter orlov tilknyttes kommentar i skemaet, foretages gennemsyn af læsekvitteringer i forbindelse med uddannelsesaudit.

Simple:

For personale der er ansat hele uddannelsesåret, foretager leverandøren dataudtræk på mandskabsniveau med angivelse af hvor mange patientsikkerhedskritiske VIP’er der er læst ud af den samlede pulje. Udtrækket sendes ved uddannelsesårets slutning (1. februar) til: ###EMAIL###

 

Læsekvitteringer skal leveres i følgende format i Excel (eksempel):

###TABEL_3###

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Delegation

Cheflæge i afdeling for Ambulance i Region Hovedstadens Akutberedskab delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til ambulancebehandlere, paramedicinere, lægeassistenter og anæstesisygeplejersker, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Implementering

Cheflæge i afdeling for Ambulance i Region Hovedstadens Akutberedskab er ansvarlig for udarbejdelse, implementering og vedligeholdelse af denne vejledning.

Sektionslederne i afdeling for Ambulance i Region Hovedstadens Akutberedskab er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til vejledningen blandt personalet, der varetager tjeneste ved ambulancer, akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer i afdelingen. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet.

Præhospitalt sundhedsfagligt personale, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden, har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.

 


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bekendtgørelse om ambulancer og uddannelse af ambulancepersonale m.v. Bek. 1264 af 09/11/2018, se Bilag 7. 

Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) nr. 1219 af 11. december 2009.

Vejledning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) nr. 115 af 11. december 2009.

Region Hovedstadens Kravspecifikation for Ambulanceberedskab FV 050115 samt bilag.

Tilbage til top


Bilag

Bilag 1: Region Hovedstadens Kravspecifikation for Ambulanceberedskabsamt bilag 1C:

Bilag 1 Region Hovedstadens Kravspecifikation for Ambulanceberedskab.pdf,  Bilag1C Vedligeholdelses- og efteruddannelse.pdf

Bilag 2: Skema for stamdata for hver enkel medarbejder: 

Skema for stamdata - ambulanceberedskab.doc

Bilag 5: Logbog for genindtrædelse efter fravær:

Logbog for genindtrædelse efter fravær.pdf

Bilag 6: 

bkg nr. 971 af 28. juni 2016 om planlægning af sundhedsberedskabet.pdf

Bilag 7: 

Bek.1264 Ambulancebekendtgørelse.pdf

 

Tilbage til top